Kto, kedy, s kým, prečo, začo, načo? To sú životne dôležité otázky zvedavej stratenej existencie. Reality show, ako typ masmediálneho komunikátu, ktorý je založený na zobrazení ,,reálneho života“ na nás číha, z každej strany televíznych programov. Jedni ich milujú, tvrdia, že je to nevinná zábavka, žart. Druhí ich zatracujú a chrlia ,,superlatívy“, ako skaza spoločnosti, vymývanie mozgov.
TV MARKÍZA – prvá komerčná plnoformátová televízia na Slovensku. Divácky obľúbená od svojich začiatkov roku 1996. V priebehu niekoľkých rokov, rozšírila svoje vysielanie o kanály : TV DOMA, TV DAJTO, TV FOOOR. Najsledovanejším programom sú, vraj, Televízne noviny. Uprednostňuje búrlivé a horúce seriály domácej produkcie, ale aj zahraničné, kriminálne a humorne orientované. Programová štruktúra je zameraná na citové, skutočné, hĺbavé príbehy, kde neostane oko suché a srdce chladné , ako sú Modrého z neba a Reflex; nenechá bez servítky ani nadšencov gastronómie a kulinárskeho umenia. Show a realita v podaní : Farma; Pláž 33 ; Poď na rande; Mojsejovci, Talentmánia pod.
TV JOJ – komerčná televízia, reklamami ovenčená a všetkým dobré známa. Vstúpila na televízny trh v marci 2002 a postupne rozšírila svoje vysielacie stanice o TV PLUS a TV WAU. Stavila na dramatické KRIMI noviny s atraktívnou moderátorskou dvojicou. A zábavné, priam raritné hlavné správy, typu najvyššia slnečnica v záhrade alebo kto kradne kamzíkom v horách soľ ? Programová štruktúra je zameraná na vzorové seriály a relácie, ako napríklad : skutočne groteskné príbehy Súdnej siene, ťažké životy milionárov , vysokointelektuálne Páli Vám to ? a obľúbené prostým ľudom, reality show . Realita v podaní Mama, ožeň ma; Hotel Paradise; Farmár hľadá ženu; a show v podaní Bučkovcov, Superstar a pod.
Neodmysliteľnou súčasťou predovšetkým americkej, ale i európskej kultúry, sa v posledných rokoch stali, už párkrát spomínané reality show. Slogan dnešných televízii znie : „ Chcete sa v televíznom priemysle presadiť bez reality show? Možno budete dobrý, ale bez práce!“ Je to úkaz natoľko všadeprítomný , že ma zmysel o ňom pouvažovať.
Žijeme si prítomným, moderným životom plným umenia. Deň čo deň sa nám núkajú divadelné predstavenia, koncertné sály, kiná, galérie, vernisáže a nesmieme zabudnúť na internet a virtuálne možnosti. Umeleckú produkciu terajšieho trendu, nám ponúka aj nespočetné množstvo domácich i zahraničných televíznych kanálov. Jednou z viacerých verzií umeleckej tvorby, ktorá sa nám často prečasto ponúka je reality show.
O čo v nej ide a ako vznikla ? Zábavné programy, inscenácie, filmy so skutočnou zápletkou tu boli, sú a stále budú. Diváci sú ,,prejedení“ klasickými obsahmi, opakujúcou a vopred odhaliteľnou schémou deja. Súčasná spoločnosť si žiada niečo iné, ako tu už je, niečo nové, čo tu ešte nebolo a niečo čo je skôr „in“ ako „out“.
Dramaturgovia to nemajú ľahké, pretože dramatické princípy, na ktorých je založený príbeh, spravidla stoja na istých morálnych východiskách. No voči tým je dnešná spoločnosť imúnna. Nezaujímajú ju. Žiaľ, už sa nedá hrať ani o nenávisti, ani o nevere, ani o ignorantstve, ani o nehanebnosti, o čom teda ??? Nevera sa dnes chápe ako „ lacný úspech vo forme porušenia vernosti “, ignorantstvo sa chápe ako „sladká nevedomosť“, nenávisť ako „ vyhranený názor“ a nehanebnosť „ drink nespútanej zábavy, oplzlosti, nevery a vzrušenia“. A tak je po ruke realita a show spolu. Ukazujú život taký, aký je. Bez hanby, bez servítok pred ústami, na rovinu. Je potrebné len šikovne nastaviť kameru, mikrofón a na nič sa nehrať. Ale má to jeden háčik, to čo je niekedy prezentované ako realita, realitou absolútne nie je. Považujeme to za prejav kultivovanosti, či primitivizmu?
.)Show – relácia o osudoch ľudí, pohľad do ich súkromia ako inšpirácia pre druhých, alebo nástroj na hľadania východiska z osobných problémov, nesie v sebe pozitívne posolstvo. Program sleduje spôsob, ako sa možno s rôznymi závažnými problémami popasovať a žiť ďalej. Pozitívna snaha ukázať vzory správania v citovo hraničných situáciách. (napr. : RTVS _ Pošta pre teba)
.)Reality show, v ktorých je prvoradé zvíťaziť. Ak by to bola vedomostná show, v ktorej je potrebné prejaviť intelekt, odvahu, zručnosť, neboli by žiadne námietky. Avšak, čoraz viac sa nám núkajú show typu, kto sa dočká alebo bol dobrý – ma zlaté vajce, alebo 50 000€ a kto sa nedočká a bol zlý, ide so sklonenou hlavou domov. Ničím nezaslúžená výhra, príprava týchto show smeruje k ilúzií džekpotu, akého si dokonalého šťastia. (napr. : TV JOJ _ Hotel Paradise)
.) Produkcia, ktorá prináša show v zmysle „zabaviť a ukázať“. Často tento typ býva najsledovanejší a aktérmi sú bežní ľudia, v „bežných“ situáciách života. Adrenalín, zábava, pretvárka, prítomnosť kamery.(napr. TV JOJ _ Mama, ožeň ma)
Reality show sa javí ako výborne východisko z krízy. Ale aj ako neprestajný boj o diváka, a teda aj boj o vyššie príjmy z reklamy. A prečo ich vlastne sledujeme? Vieme sa ľahko stotožniť , s niekým tak obyčajným a prostým na TV obrazovke, ako sme my? Zabúdame na naše skutočné starosti ? A len sa pousmejem, poprípade sme mierne vyvedený z miery , nad bizarnosťami, ktorými sa zapodievajú v tej či onej show?
Tvorcovia reality show, tvrdia, že ide o neškodnú zábavu na žiadosť diváka. Smiešna a úsmevná možno pre niekoho je, ale je určite taká neškodná a nevinná? V seriáloch a filmoch sa stretávame s nahotou, sexom, intrigami, neprimeraným správaním a pod. Ako diváci sa na to pozeráme, ako na čosi vzdialené. Na niečo, čo je iba hrané a prezentujú to herci, ktorí sú za to platení. V reality show však nahotu, rôzne neprimerané sexuálne narážky, nevhodné reči predvádzajú ,,obyčajní“ ľudia, ktorých mnohí poznajú osobne, alebo len tak z videnia. Prezentovanie týchto ľudí pred reflektormi môže, ale nemusí ostať len tak, bez následkov. Postavy sa dlho profilujú (rozprávajú sa, prezentujú svoje názory, jedia, pracujú, rozčuľujú sa, vyhovárajú sa), aby nakoniec niektoré skočili smutne a iné šťastne.
Koniec dobrý, všetko dobré
Všetko ma svoje za a proti. Niečo čo je vyhovujúce, prospešné a obdivuhodné, na druhej strane môže byť pre niekoho nevhodné, na škodu a nenormálne. Máme právo odmietať, nesúhlasiť a nevšímať si. Avšak poniektorí z nás vedia celkom ,,dobre“ kritizovať a hodnotiť iných.
Možno sa niektorým z nás podarí zažiť krátkych 15 minút slávy, vďaka nejakej reality show, a na účte bude mať pár tisíc € alebo vo vrecku jednosmerný lístok na Mars. Dovolíme si pár hlúpych rozkošných výstrelkov, možno sa mihneme v nejakej ,,smotanovej“ relácií , a ak sa vyčerpajú možnosti, opäť bude na prvom mieste náš všedný život.
Ja som horsie ako slovenske média ...
Celá debata | RSS tejto debaty